E-learning

In ‘trainingsland’ is e-learning een veelbesproken onderwerp.

E-learning heeft zeker een aantal voordelen.  Je kunt de kennis van je medewerkers op veel gebieden op een flexibele manier verhogen. Medewerkers kunnen leren wanneer ze willen en kunnen inloggen en verder gaan waar ze de vorige keer gestopt zijn. Je bespaart uiteraard tijd. Zowel reistijd (en niet te vergeten reiskosten), maar ook trainingstijd. Want klassikaal moet de snellere leerling wachten op de leerling die wat meer tijd nodig heeft. En het cursusmateriaal is makkelijk up-to-date te houden, waardoor de informatie altijd actueel is.

Er hangen ook zeker een aantal nadelen aan. Je vraagt een bepaalde discipline van je medewerkers. Om zelf het initiatief te nemen regelmatig in te loggen en de cursus af te ronden. Verder vraagt het een investering van de organisatie om te zorgen dat er voldoende beschikbare soft- en hardware is.

Wat we niet moeten vergeten is dat leren een sociaal proces is. Het is belangrijk dat medewerkers ook de ruimte te krijgen om met medestudenten te communiceren en samen te werken om kennisverwerking  en –ontwikkeling te optimaliseren.

E-learning kan, indien het op de juiste manier ingezet wordt, zeker nuttig zijn voor de organisatie. Vooral indien er behoefte is aan het verhogen van kennis of vaardigheden. Maar als het aankomt op team ontwikkeling is dit uiteraard geen geschikte tool. Bij team ontwikkeling komt het neer op leren samen te werken, het verbeteren van de communicatie en het verhogen van het onderlinge vertrouwen. En dit kun je alleen bereiken om samen met elkaar aan de slag te gaan tijdens een workshop of training.

Deurne, 4 september 2017

Suzanne van Driel-van Bussel

Please publish modules in offcanvas position.