Meerdere groepjes binnen het team

Als wij in gesprek zijn met (potentiele) klanten horen wij regelmatig: We hebben meerdere groepjes binnen het team.  Dit is iets wat denk ik wel bij veel bedrijven voorkomt. Wat kunnen wij of jullie hieraan doen?

 

Laten we beginnen bij wat eigenlijk een team is. Wikipedia zegt hier het volgende over:

Een team of ploeg is een (klein) aantal mensen (een groep), dat bij elkaar is gebracht, om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen.

Wat dus belangrijk is, is dat het team een gemeenschappelijk doel heeft en dat ze dat doel samen bereiken. Maar er staat ook dat teamleden elkaar aan dienen te vullen. Dit geeft al aan dat iedereen anders is. Dat iedereen andere kwaliteiten en competenties heeft. En anders over bepaalde dingen denkt.

Natuurlijk kun je dus beter overweg met die ene collega. Waar je in de pauze altijd zo gezellig mee kunt wandelen of kletsen. Hier is op zich niks mis mee. Zolang er maar geen strijd komt tussen de groepjes. En we gezamenlijk die weg bewandelen naar het gemeenschappelijk doel. Het liefst met effectieve samenwerking natuurlijk.

Maar waarom is die samenwerking zo belangrijk. Ten eerste omdat 1 persoon niet uit kan blinken in alle kwaliteiten en competenties die nodig zijn om het doel te bereiken. Het is dus belangrijk dat het team elkaar aanvult. Inzien waar je eigen sterke punten en die van je teamleden liggen en die vervolgens benutten. Ten tweede omdat we samen sneller het doel bereiken.  En als laatste, we zijn nou eenmaal sociale wezens, dus samenwerken kan je werk leuker maken. Dit klinkt simpel maar contact maken is niet altijd simpel. Vooral in het digitale tijdperk waarin we op dit moment leven. Medewerkers komen binnen en duiken achter hun computer of werken misschien vanuit thuis of een andere locatie/kantoor. Zorg dus dat mensen contact kunnen maken. Al is het maar een simpele ‘goedemorgen’ in de ochtend. Of loop even naar die collega om iets te vragen in plaats van een mail te sturen.

Niet al je collega’s hoeven dus vrienden te worden. De onderlinge verschillen moet je juist benutten. Maar daarvoor is wel inzicht en begrip voor de onderlinge verschillen nodig.

 

Please publish modules in offcanvas position.